
 

 

U.S. INTERNATIONAL BROADCASTING: AN UNTAPPED RESOURCE FOR 
ETHNIC AND DOMESTIC NEWS ORGANIZATIONS 

Shawn Powers 

 

 

The news media landscape is rapidly changing, and advances in technologies and 
the ways in which information is received and spread call for adjustments in policies. Just 
as advances in science and health require governments to adjust their laws accordingly, 
so do advances in information technology. The advent of the Internet, a global 
infrastructure able to disseminate information from anywhere in the world to anywhere, 
usually within just a few seconds, calls into question the value of laws written in the first 
half of the 20th century with the intent to limit the direction of news and information 
broadcast by particular organizations.  

 

The American approach to public service broadcasting, which is severely 
underfunded when compared to the rest of the world, is also legally separated from U.S. 
international broadcasting, a firewall that inhibits effective collaboration between either. 
Indeed, the problem is worse, as U.S.-funded international broadcasting is prohibited 
from disseminating its journalistic features within the U.S., a ban that prevents effective 
use of its significant journalistic resources by both public and private news networks in 
the United States. including a large sector of ethnic media that could surely benefit from 
the 60 languages that American international broadcasting reports in. For comparison, the 
BBC, the world’s most respected news institution, houses all of its international and 
domestic news services in the same newsroom, therefore maximizing the benefits of a 
diverse and large staff while limiting costly redundancies. This paper argues for further 
collaboration between government funded international broadcasting and its domestic 
counterparts — both public and private — and thus for policies that match the reality of 
today’s information ecology. 

 

BACKGROUND ON U.S. INTERNATIONAL BROADCASTING 

 The United States government invests $671.3 million per year in its foreign 
reporting via its international broadcasting services. It is overseen by the Broadcasting 
Board of Governors (BBG), a politically appointed committee whose main task is to 
maintain a “firewall” between the broadcasters’ programming and government’s policies. 
The United States currently broadcasts in 60 languages via 6 networks: the Voice of 
America (VOA), Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), Radio Free Asia (RFA), 
Radio and TV Marti, Radio Sawa and the Middle East Broadcasting Network (MBN). 
Combined, the networks broadcast over 3,000 hours of news programming each week. 
Importantly, the broadcasters are responsible not for promoting particular foreign 



 

 

policies, but rather for high-quality journalism: “The mission of the BBG and its 
broadcasters is to broadcast accurate, balanced, and comprehensive news and information 
to an international audience. The mission to promote freedom and democracy is achieved 
through journalistic integrity and through the dissemination of factual news and 
information.”i More broadly, US broadcasters are legally obligated by the Voice of 
America Charter to “serve as a consistently reliable and authoritative source of news. 
VOA news will be accurate, objective, and comprehensive.”ii  

Recently, several U.S. government broadcasters have made waves with their 
reporting. RFA was named Broadcaster of the Year by the 2009 New York Festivals for 
winning the largest number of awards among participating broadcasters. VOA’s Persian 
network, Persian News Network (PNN), played an instrumental role in Iran in the 
aftermath of the re-election of Mahmoud Ahmadinejad, providing the most accurate and 
timely coverage of the protests and civil disorder. Direct visits to PNN’s Website from 
inside Iran shot up 800 percent in June 2009. In the wake of the election crisis, news 
networks wanting details on what their sources inside Iran were reporting called on PNN 
and Radio Farda, RFE/RL’s Persian radio service. Both national and international news 
organizations, including Al-Jazeera, ABC, NBC, and the Washington Post looked to the 
VOA for real-time updates on the situation in Iran. According to the Financial Times, 
PNN and Radio Farda had “taken the lead in providing information” in Iran’s post-
election crisis.iii Both NBC’s Nightly News and ABC’s World Tonight featured clips from 
PNN. The BBG estimates that a third of Persian adults tune in to U.S. broadcasting at 
least once a week.  

This success is especially surprising in light of the overall decline in funding for 
U.S. international broadcasting. In the decade following the Cold War, the budget for 
U.S. international broadcasting was cut by 40 percent. In 1999, when Congress abolished 
the U.S. Information Agency (USIA), the budgets for international broadcasting were 
slashed even further, down to $420 million. In the following three years programming to 
17 different countries was cut, including Australia, China, Japan and South Korea. On 
July 26, 2008, 12 days before Russia invaded Georgia, the BBG shut down VOA Russian 
radio in order to save resources. Then, in September, the Board abolished VOA radio 
services in Serbian, Bosnian, and Macedonian and in the Hindi service to India, each for 
financial reasons.iv Following the attacks on 9-11, Congress acted quickly to re-energize 
American broadcasting abroad, but this time focusing on the Arab world. Accordingly, 
the majority of budget gains have been dedicated to establishing MBN in an effort to 
engage Arab audiences with news and cultural programming.   

 Yet, despite an extensive network of journalists spread around the world working 
for U.S. international broadcasters, domestic news organizations have largely been 
hesitant to draw from this significant government investment. In 1948, Congress enacted 
the U.S. Information and Educational Exchange Act of 1948 (often referred to as the 
Smith-Mundt Act, H.R. 3342), authorizing the State Department to conduct international 
broadcasting efforts to “to provide for the preparation, and dissemination abroad, of 
information about the United States, its people and its policies, through press, 
publications, radio, motion pictures, and other information media, and through 
information centers abroad.”v Smith-Mundt established the programming mandate that 



 

 

continues to serve as the foundation for U.S. overseas information programs and also 
brought the Voice of America into the Department of State. Smith-Mundt’s most 
controversial component is contained in section 501, which prohibits the dissemination of 
the government’s international broadcasting programming domestically. According to 
section 501, material produced for foreign production can be released domestically “for 
examination only.” The Smith-Mundt ban on domestic propaganda has been broadened 
over the years by subsequent legislation. The Foreign Relations Authorization Act of 
1972 amended the Smith-Mundt Act to include a ban on disseminating within the United 
States any “information about the United States, its people, and its policies” prepared for 
dissemination abroad. In 1985, the Zorinsky Amendment added a new prohibition: “no 
funds authorized to be appropriated to the United States Information Agency shall be 
used to influence public opinion in the United States, and no program material prepared 
by the United States Information Agency shall be distributed within the United States.” 

 Smith-Mundt’s ban on domestic dissemination is unfortunate given how most 
U.S. news organizations are cutting back on their foreign coverage. For example, CBS 
News no longer stations a single full-time correspondent in Iraq and no American news 
network has a full-time correspondent in Afghanistan. The Boston Globe closed all of its 
foreign news bureaus in 2007. Television news networks have reduced the number of 
foreign bureaus by more than 50 percent over the past two decades and the number of 
foreign correspondents working for U.S. newspapers dropped 25 percent between 2002 
and 2006.vi According to a study conducted by the Pew Research Center, two-thirds of 
American newspapers publish less foreign news than they did just three years ago and 
most of them have smaller news staffs.vii Yet, at the same time, VOA and its fellow 
surrogate broadcasting networks have increased spending of foreign reporting, 
particularly in Iraq and Afghanistan.  

 Part of the motivation for the ban on domestic dissemination actually came from 
the private sector. Broadcasters at the time were concerned about losing their audiences 
to government programming. Today, in practice, the ban is all but irrelevant. The Internet 
and Direct Broadcast Satellite (DSB) systems make U.S. government broadcasts and 
news reports widely accessible throughout the United States. According to international 
media experts Allen W. Palmer and Edward L. Carter, “With the arrival of the Internet 
and the goal of universal access, the Smith-Mundt prohibition of domestic dissemination 
of the U.S. government's international propaganda materials appears to be particularly 
arcane and problematic.”viii Alvin Snyder, former director of WORLDNET, argued that 
technology had already rendered the ban on domestic dissemination useless 15 years ago: 
“with technology making access to information so effortless nowadays, such a ban is 
irrational.”ix Today, 40 percent of VOA’s Internet traffic comes from within the United 
States. Transcripts for most of the programs can be found online as well, and broadcasts 
can be watched via YouTube and other online video sites.x  

 Importantly, the current law prohibits only the intentional domestic dissemination 
of programming by the U.S. government. Not only is it legal for Americans to tune into 
VOA’s or RFA’s websites and programming, but also for anyone outside of the 
government to disseminate USIB programming within the U.S. Gartner v. USIA (1989) 
ruled that while the VOA cannot intentionally distribute its materials within the United 



 

 

States, any U.S. media operation could, of its own accord, use VOA material.xi Noting 
the absurdity of Smith-Mundt’s ban on domestic dissemination, in his explanation of the 
Gartner decision, U.S. District Judge Donald O’Brien wrote: “It would be easy to 
conclude that the USIA’s position is inappropriate or even stupid, but it's the law.”xii 
Despite this, domestic news organizations have been slow to pick up stories and 
programming from U.S. international broadcasters, though there have been a few 
exceptions.  

In 1991, C-SPAN started using its satellite subcarriers to transmit audio signals, 
thereby providing an additional service to subscribers. It signed up the BBC World 
Service and arranged to carry other English-language broadcasts from Korea, Japan, 
France, and Israel, among others, as well as Radio Beijing and Radio Havana. According 
to General Counsel Bruce D. Collins, C-SPAN decided it was safe to pick up the VOA as 
well. C-SPAN engineers invested considerable resources to be able to receive and 
rebroadcast a clear VOA satellite signal. Through C-SPAN ingenuity, VOA English-
language programs were made available to some 6 million cable households. “C-SPAN 
long ago stopped thinking of itself as a television network,” said Collins. “It thinks of 
itself, as do most information providers these days in the digital world, as an information 
network. And as information moves from analog to digital it's all going to be much easier 
to distribute.”xiii 

Other U.S. news organizations seem to have maneuvered around the ban on 
domestic dissemination. In 2008, New Jersey's The Star-Ledger bought out nearly half of 
its 330 newsroom employees in an effort to avoid shutting down or exploring a sale. 
According to Editor & Publisher, 40 of those former employees have since started up 
their own news site, NewJerseyNewsroom.com. The site has an arrangement with VOA 
that allows it to use that outlet's content. The Raleigh Chronicle, The Greensboro 
Telegram and Wicked Local Plymouth (MA) have each reprinted stories from the VOA’s 
Website as well. KCHN-AM rebroadcasts VOA Russian programming in Brookshire, 
Texas. According to Kim Andrew Elliot, with “U.S. newspapers cutting down on foreign 
correspondents and bureaus, might be tempted to tap the VOA Website, generally 
unencumbered by copyright issues, for their foreign coverage.”xiv VOA’s copyright 
policy states that news organizations are free to use its material free of charge: “You are 
welcome to use any material that is published by voanews.com, or you may link to any of 
the Web pages that Voice of America has published on the Internet. There is no need to 
request further permission.” And, according to Snyder, “today, however, hundreds of 
cable operations are eager to receive and retransmit free government programs.”xv 

When VOA first signed on in February 24, 1942, the announcer promised that the 
listener would hear the truth, the good news as well as the bad. Thirty years later, as head 
of a government panel, then-CBS vice chairman Frank Stanton conducted a wide-ranging 
study of U.S. overseas information programs and advocated revoking the domestic 
dissemination ban. If VOA tells the truth, he argued, shouldn't everyone be able to hear 
it?xvi According to Stanton, “yesterday's fear that such programs will ‘brainwash’ the 
American public is senseless. We get a steady stream of government views in speeches, 
briefings and press releases, and we are capable of reaching our own conclusions. In 
today's information-rich environment, it is easier to separate fact from fiction. More 



 

 

information from the government, not less, can only help.” Former VOA Director David 
Jackson agrees, adding that a removal of the Smith-Mundt restrictions on VOA could 
help silence critics who claim the contents of VOA shows must be suspicious if the 
American people aren’t allowed to see them.  

Addressing the concern that VOA’s programming has a pro-U.S. tilt, Jackson 
argues that everyone working in the VOA headquarters in Washington is a trained and 
experienced journalist, adding, “U.S. officials can no more tell them what to write than 
they can tell journalists at the Washington Post what to write.” Reflecting on the role of 
VOA’s reporting in light of the increasingly troubled private news business, Alex Belida, 
managing editor for VOA News, suggests: “Commercially funded, serious, news-oriented 
journalism outlets might soon become things of the past, possibly leaving publicly-
funded news organizations like VOA alone to provide serious news that people ought to 
know. VOA, as we have said here before, is unique in that it has a legal ccharter obliging 
it to present accurate, objective and comprehensive news. In fact, we often tell visitors 
who come to our offices in Washington that we believe VOA is one of the few remaining 
practitioners of what one might call ‘pure journalism’ in a media world that is 
increasingly characterized by commentary, attitude, argument, gossip and celebrity.” 

Moreover, fears that the government would use the U.S. international 
broadcasters to spread propaganda among Americans overlooks the fact that, to a very 
large extent, the government already spreads its message through a number of mediums. 
As an example, in 2005, the Bush administration issued a report acknowledging that 20 
agencies had produced and distributed hundreds of pre-packaged video news segments to 
local television stations around the country, many without any acknowledgement of the 
government’s role in their production.xvii Alternatively, U.S. international broadcasting is 
typically focused on local news from the country in question. According to Martha 
Bayles, “contrary to what many assume, these channels do not merely broadcast U.S. 
government propaganda. Nor do they follow CNN and other ‘global’ media in 
hopscotching between hot spots. On the contrary, these channels maintain a consistent, 
steady presence, outwitting the censors and keeping brave reporters on the ground, so that 
the people living in those countries can know what is going on, even when the whole 
world is not watching.”xviii In a somewhat ironic turn of events, in 2006, the VOA ended 
its English-language broadcasts, making all of its English-language reporting available 
exclusively through the World Wide Web, the medium that Americans are most likely to 
use to access VOA stories.  

 It is important to note that international broadcasting from other governments is 
increasingly available throughout the United States. Russia’s Russia Today is available 
via the Internet and on cable systems throughout the East Coast. China’s state-run CCTV 
is also available throughout the U.S. and on a few major cable providers. The same is true 
for Japan’s NHK World, France’s France 24 and Iran’s Press TV. Qatar’s Al Jazeera 
network, much more controversial than any U.S.-funded broadcaster, is available via the 
Dish Network for a small fee. Its sister station —  Al Jazeera English, which is less 
sensational and more polished — is available in over 17 million American homes and 
was the network of choice for Americans (via the Internet) for news about Palestine in 
January 2009 as tensions rose between Hamas and Israel. If the official broadcasters of 



 

 

other governments are both available and being accessed by Americans, shouldn’t 
Americans be able to access its own government’s take in current events as well? 

Richard W. Carlson, former president and CEO of the Corporation for Public 
Broadcasting and a former VOA director, has called for a partnership between U.S. 
public media and international broadcasting. Noting the large costs of redundancy that 
result from keeping the two operations entirely separate, he calls for greater collaboration 
in order to streamline costs while also improving the overall quality of news. According 
to Carlson, “more than one-third of the programming that ends up in the PBS national 
schedule has overseas funding,” from co-productions and alliances in Asia, Europe and 
Latin America. Yet, the American voice continues to be left out.  

 

HOW COULD IT HELP? 

Recently, a small private community radio station in Minneapolis contacted the 
VOA to see if it could provide them with news materials about the increasingly dire 
situation in Somalia. The radio station’s hope was to be able to provide fair, accurate and 
timely information to the large Somali diaspora that lived nearby. Importantly, the 
producers were concerned that Somali audiences were turning more and more to terrorist 
propaganda that was streaming into Minneapolis via the World Wide Web. Over the last 
year, al-Shabab, an al Qaeda linked Somali militia, had successfully recruited two dozen 
or more Somali-Americans to return home and fight, and the community station was 
hoping that VOA’s programming could help combat the powerful disinformation 
campaign that was taking place. 

Despite the fact that the Somali diaspora is a group that is at risk of becoming 
increasingly radicalized, due to Smith-Mundt, the VOA was required to reply with: “Our 
programming is not for domestic consumption.” They couldn’t even explain that, while 
their programming is not for domestic distribution, the private broadcaster had every 
right to rebroadcast VOA material as it saw fit. “Rebroadcasting propaganda from al-
Shabab's sophisticated media center, an operation that rivals or even surpasses al Qaeda's, 
would have been an easier task for the Minneapolis station,” had they wanted to do so, as 
the First Amendment provides substantial protections for the news broadcasts.xix 

There are other examples of where U.S. international broadcasting reporting 
would have been helpful had private newspapers and networks considered them as a 
resource. In July 2009, the Christian Science Monitor, Wall Street Journal, Washington 
Post and Reuters each inaccurately reported a poll result claiming that a plurality of 
Hondurans supported the coup against President Zelaya. The reporting was based on a 
single source, the Honduran newspaper La Prensa. The VOA, however, got it right, 
reporting: “According to the latest Gallup poll, 46 percent of the population disapproved 
of the coup d'etat against President Manuel Zelaya, while 41 percent justified it.” The 
Voice of America report is particularly relevant because it interviewed Carlos Denton, 
president of CID-Gallup Centroamérica, giving its reporting added depth. Moreover, it 
preceded both the Wall Street Journal and Christian Science Monitor reports, and was 



 

 

thus available for consultation when they went to print. The VOA has a universal two-
source rule, meaning that nothing can be broadcast or published without two confirmed, 
credible sources.xx  

 Moreover, the U.S. funds a number of surrogate broadcasters in the Middle East, 
Asia and Europe that could be a tremendous resource for ethnic media here in the U.S. 
MBN’s Alhurra — the U.S.-funded international broadcaster in the Middle East — 
provides another potential resource for the ailing domestic news organizations. Alhurra’s 
reporting in Iraq is considered exemplar by many. Indeed, Alhurra Iraq is more popular in 
Iraq than the region's most popular news network, Al-Jazeera. Radio Free Afghanistan 
has broken a number of stories from parts of Afghanistan where the other American 
networks won’t dare send correspondents. Over the past year, the Christian Science 
Monitor and CNN have used Alhurra as a source for updates on Iraq. In 2008 Alhurra 
broke footage of Iraqi police abuse in Basra, Nasiriya and Diwaniya that was picked up 
by the Middle East Times and Wired. In 2007, Alhurra debunked a myth that gunman in 
Baghdad had killed an Iraqi journalist, Dia al-Kawwaz. The BBC relied on Alhurra’s 
reporting for its coverage of the story.  

 Some go as far as to credit VOA’s mandarin broadcasts as responsible for 
promoting non-violence in China during a bout of recent protests. According to Tsewang 
Dhondup, the reason why there were so few casualties during the demonstrations that 
swept across Tibet in 2008 was due to VOA’s airing of the Dalai Lama’s Middle Way 
approach that aims for genuine autonomy rather than independence. Such reporting is a 
tremendous resource for the growing ethnic media — the fastest growing news media 
sector in the United States — that find themselves relying on foreign government 
reporting for much of their news.xxi  

Of course, U.S. international broadcasters have a different mission from that of 
privately run news networks. But that doesn’t mean their reporting is automatically 
biased in favor of the U.S. government. For example, in February 2009, RFE/RL broke 
news about David Plouffe, President Obama's election campaign manager, being paid 
$50,000 by a non-governmental organization linked to Azerbaijan's unsavory regime for 
a speech he made there on February 9, driving the Washington Post, The New York 
Times and Politico to report the story. “Government press releases, speeches, briefings, 
tours of military facilities, publications are all propaganda of sorts,” argues Michael G. 
Gartner, former editor and co-owner of the Ames Daily Tribune (Iowa). “Propaganda is 
just information to support a viewpoint, and the beauty of a democracy is that it enables 
you to hear or read every viewpoint and then make up your own mind on an issue.” To 
those who fear that American citizens would be brainwashed by USIA material, Gartner 
offered some advice: “Bring them up press releases from other government agencies and 
then bring them up VOA material and ask them which they think is the straighter.”xxii 

Recent political controversies surrounding U.S. broadcasting actually indicate 
that, in practice, the broadcasters are far from agents of American government 
propaganda. Indeed, in May 2007 Congress held hearings after Alhurra aired an unedited 
speech by Hezbollah leader Hassan Nasrallah, considered a terrorist by the Department of 
State, which would be a violation of its governing charter. Particularly in light of 



 

 

America’s low approval ratings abroad, Congress is sometimes critical of its balanced 
approach to the news as many feel that their role is to better the image of the United 
States, not simply carry the news. Naturally, journalists working for the VOA and other 
international broadcasters resent such political pressure. As Alhurra’s Director of News 
Daniel Nassif notes: “We are not a gauge for a popularity contest in the Middle East. Our 
mission by law is to provide accurate and objective news to the region. Alhurra's role is 
to report U.S. policy accurately to an audience that has often not received accurate and 
objective reports, but our role is not to advocate policy.”xxiii Senator Tom Coburn (R-
Okla.), for example, has expressed concern over the fact that U.S. broadcasting to Iran 
includes experts that at times defended the regime’s policies. Coburn was especially 
disturbed with the VOA’s policy of avoiding use of the term “terrorist” altogether, a 
policy not even most private American news networks abide by.xxiv 

Moreover, the ban on domestic dissemination isn’t good for international 
broadcasters, either. The ban is often cited in critiques of American broadcasting efforts 
abroad, with critics asking: If the news isn’t good enough for Americans, then how can 
we trust it? By its very nature, the ban calls into question the credibility of the broadcast 
news in an industry where credibility is everything. Amending Smith-Mundt to allow for 
the domestic dissemination of USIB would not only add to its credibility abroad, but by 
increasing access to VOA and others' journalism it would provide for increased scrutiny 
and oversight of the broadcasters, likely improving the quality of the overall product. 
Matt Armstrong argues that Smith-Mundt’s ban on domestic dissemination “reinforces 
the sound bite mentality to pass through the filter of American commercial media that 
continues to deprioritize international affairs.”xxv 

Most importantly, the ban on domestic dissemination is in and of itself a barrier to 
effective monitoring of American broadcasting abroad. Rather than have easy access to 
U.S. government news reports disseminated around the world, experts working to either 
research broadcasting topics or monitor and improve the content of the news face 
challenges accessing broadcasting materials. As some argue, today, “transparency is the 
new objectivity,” and due to archaic legislation, U.S. international broadcasters face 
challenges adjusting to 21st century media ecology that their competitors do not. Not only 
would greater collaboration between domestic news media and international broadcasters 
help enhance the quality of news in the newspapers, it would further encourage 
international broadcasters to produce high-quality journalism here and abroad.xxvi 

 

MOVING FORWARD 

 Today, legislation attempting to restrict the flow of information in and out of the 
United States is simply unworkable, and more importantly, resembles efforts by 
governments typically trying to hide from the scrutiny of international media. Current 
legislation stands as a barrier to collaboration between U.S. international broadcasting 
and the private and public domestic news media. Indeed, the current approach to news 
and information is stuck in a muddled conception of how information travels and is 
consumed today. In an era marked by convergence, transparency and networks, the 



 

 

current information policy on the US government is antiquated and counterproductive. 

Foreign language broadcasting, during World War I and II and the Cold War, 
targeted areas where there were large populations of ethnic groups that weren’t able to 
receive a free flow of information about their homelands. Today, those diasporas are 
increasingly transnational, spread out throughout the world and connected via electronic 
media. Yet, there is still a huge need for high quality news to be reported from parts of 
the world that are often overlooked by the private, profit-driven mainstream press. In the 
past, the VOA, RFE/RL, RFA and other international broadcasters provided this service 
to groups in foreign countries. But today, as those groups are increasingly difficult to 
isolate geographically, the information needs to be ubiquitous, available to anyone 
anywhere. A recent study found that over 50 percent of the BBC World Service’s foreign 
language programming wasn’t being consumed within the target country, but rather 
outside of it, including the diaspora within the UK. The explanation is simple: diasporic 
groups want news about their homeland, their former friends and families, and the 
mainstream press is simply not spending the resources and time on events going on in 
Somalia, Burma, Nigeria, or most of the developing world.xxvii 

 In 2008, Congresswoman Ros-Lehtinen proposed the United States Broadcasting 
Reorganization Act of 2008 (H.R. 7070) calling for the creation of a United States 
International Broadcasting Agency and the abolition of the prohibition of the 
dissemination of USIB programming domestically. In addition, the legislation calls for 
the creation of an office of the ombudsman to ensure the highest level of quality 
control.xxviii Smith-Mundt is the foundation for American public diplomacy and 
information policy abroad, and for the most part, remains relevant. Its ban on the 
domestic dissemination of news is outdated, often subverted via the World Wide Web, 
and certainly hampers the overall mission of providing high-quality news and 
information throughout the world.  

 Yet, amending Smith-Mundt is not enough to alleviate the current problem. As is 
noted above, it is not illegal for American domestic media, both public and private, to 
pick up and air stories that were produced and written by the VOA or its sister networks. 
The New York Times and Wall Street Journal routinely use RFE/RL as a source, for 
example. The restriction on active dissemination merely applies to U.S. news sources, not 
anyone else. Thus, the problem is not simply a legal one, but also a cultural one. Most 
journalists think of U.S. international broadcasters as agents of propaganda and thus shy 
away from using its journalists as sources. This impression is due to a number of factors, 
the most important of which is the lack of easy access Americans have had to the content 
of its government’s news programming abroad. Yet, more could be done to encourage 
collaboration. The international broadcasters need to have a more accessible Internet 
presence, with their content searchable with much more ease. Moreover, the BBG should 
have a comprehensive list of news reporters it has placed throughout the world so that the 
domestic news media could more easily be able to draw from the BBG’s journalistic 
resources. Again, such moves towards transparency aren’t simply helpful to the domestic 
news media, but also for American international broadcasting. By publicly mapping its 
journalists and resources abroad, the BBG could better consolidate overlap between its 
multiple strands of reporting abroad, for instance between RFE/RL’s and the VOA’s 



 

 

overlapping Persian and Mandarin services. 

 One area where further research needs to be done is examining precisely how the 
various U.S. international broadcasters, particularly those broadcasting in foreign 
languages, can make themselves more available as a resource to ethnic media. In addition 
to the legal and cultural barriers outlined above, the majority of ethnic media in the U.S. 
do not have an online presence, and thus no easy way to connect with and use U.S. 
international broadcasters as a resource. Research on ethnic media is, at this point, behind 
that of national and international media organizations, partially because they lack a robust 
online presence that is commonplace with most of the mainstream press. This oversight 
in research has important policy implications as ethnic media are used as the primary 
source of news and information by over 60 million — 20 percent — of Americans.xxix 
More work needs to be done identifying leaders in ethnic media, assessing the quality of 
information provided, as well as their journalistic and technological needs moving 
forward.  

 To conclude, as the quality of news, especially international news, continues to 
decline, and as the domestic news media — both public and private — continue to face 
financial challenges, there is one untapped resource that remains off of the radar of most 
domestic news media, despite its long history of providing timely and accurate 
information: U.S. international broadcasting. In fact, few have argued for removing 
restrictions to ease collaboration between the two, despite the fact that it would cost zero 
additional government resources and likely improve the quality of information produced 
by both American international broadcasting and its domestic news media. This oversight 
is largely due to cultural and political stigma against what is seen as government 
propaganda, an impression that, accurate or not, is no longer relevant in a world where 
Americans are bombarded with propaganda from foreign governments all of the time. 
Territory-based restrictions on the flow of information no longer make sense in a world 
where identities, languages and politics increasingly transcend national borders. It is time 
to adjust our information policies to reflect today’s new reality, and soon, as both the 
domestic news media and U S  international broadcasting are falling behind their 
international competitors.   

 



 

 

Notes 

                                                
i  Broadcasting Board of Governors. “About the Agency.” (2009)  

 

ii  Voice of America Charter, signed into law on July 12, 1976. 

 

iii  Bozorgmehr, Najmeh. “Tehran Tries to Block Online Chatter.” Financial Times, 

June 17, 2009. 

 

iv  Snyder, Alvin. ÒEulogy to Rebirth? US International Broadcasting Struggles to 
Find its Way—With the Help of Al Jazeera.Ó Transnational Broadcasting Studies 15, 
Fall 2005.  

 

v  The US Information and Educational Exchange Act of 1948 (often referred to as the 
Smith-Mundt Act, H.R.  3342). 

 

vi  Miller, Alisa. “Invest in International News.” Good Magazine, March 18 2008.  

 

vii  Perez-Pena, Richard. “As Papers Struggle, News is Cut and the Focus Turns Local.” 
The New York Times, July 21 2008.  

 

viii  Palmer, Allen W., and Carter, Edward L. “The Smith-Mundt Act's Ban on Domestic 
Propaganda: An Analysis of the Cold War Statue Limiting Access to Public Diplomacy.” 
Communication Law and Policy 11, no. 1 (2006).  

 

ix  Snyder, Alvin. “U.S. Shouldn't Muffle Voice of America.” Knight-Ridder News 
Service, Apr 27 1994.  

 



 

 

                                                                                                                                            
x  Snyder, Alvin. “Part Two: Clocking Government Internet Traffic: Let the Races 
Begin.” Center on Public Diplomacy Blog, Feb 18 2009.  

 

xi  Decision by United States District Court of the Southern District of Iowa, Central 
Division, Gartner v. United States Information Agency, October 12, 1989. 

 

xii  Ibid.  

 

xiii  Snyder, 1995. 

 

xiv  Elliot, Kim Andrew. “VOA domestically disseminated again.” Kim Andrew 
Elliot Discussing International Broadcasting and Public Diplomacy, June 18, 2008.  

 

xv  Snyder, 1994. 

 

xvi  Snyder, 1995. 

 

xvii  Palmer, Allen W., and Carter, Edward L. “The Smith-Mundt Act's Ban on 
Domestic Propaganda: An Analysis of the Cold War Statue Limiting Access to Public 
Diplomacy.” Communication Law and Policy 11, no. 1 (2006):  

 

xviii  Bayles, Martha. “When the revolution isn't broadcast.” The Boston Globe, 
June 28 2009. 
http://www.boston.com/bostonglobe/editorial_opinion/oped/articles/2009/06/28/when_th
e_revolution_isnt_broadcast/ 

 

xix  Armstrong, Matt. “Censoring the Voice of America.” Foreign Policy, Aug 6 
2009.  



 

 

                                                                                                                                            
 

xx  Naiman, Robert. “CSM, WSJ Respond on Claim of Plurality for Honduran 
Coup.” The Daily Kos, Wed Jul 15, 2009, 
http://www.dailykos.com/storyonly/2009/7/15/753782/-CSM,-WSJ-Respond-on-Claim-
of-Plurality-for-Honduran-Coup 

 

xxi  Novick, Rebecca. “The Will to Survive: One Man's Harrowing Escape from Tibet.” 
The Huffington Post, July 30, 2009.  

 

xxii  Cited in Snyder, 1995.  

 

xxiii  Nassiff, Daniel. ÒInterview with the Middle East Quarterly.Ó Middle East 
Quarterly XV (2), Spring 2008, pp. 63-69.  

 

xxiv  Armstrong, Matt. ÒU.S. Public Diplomacy Update: nothing new to report.Ó 
MountainRunner Blog, May 2, 2008, 
http://mountainrunner.us/2008/05/the_public_diplomacy_update_br.html 

 

xxv  Armstrong, Matt. “Rethinking Smith Mundt.” Small Wars Journal (2008): 1-
20. 

 

xxvi  Powers, Shawn. “Public Diplomacy and Legitimacy in the Age of 
Transparency.” USC Center on Public Diplomacy, July 23 2009. 
http://uscpublicdiplomacy.com/index.php/newswire/cpdblog_detail/pd_legitimacy_in_ag
e_of_transparency/ 

 

xxvii  Andersson, Matilda. “Mapping Digital Diasporas.” World Agenda, 2008. 
http://www.bbc.co.uk/worldservice/specials/1641_wagus08/page5.shtml 

 



 

 

                                                                                                                                            
xxviii  Link to legislation: http://www.thomas.gov/cgi-
bin/query/F?c110:1:./temp/~c110IFk2uo:e0: 

 

xxix  New America Media. “Ethnic Media Here To Stay and Growing -- A National Study 
on the Penetration of Ethnic Media in America.” June 9, 2009, 
http://news.newamericamedia.org/news/view_article.html?article_id=cef90deffc1b85bfb
7253499cd65040b; Ramesha, Hamsa. “A New Frontier for Ethnic Media.” News21.com, 
July 31, 2009; Sefsaf, Wendy. “Measuring Ethnic Media’s Online Capacity.” SSRC’s 
Media Research Hub, 2009. 

 


